måndag, september 25, 2006

lektion 1 - da man


zlatan säger "tänk på en vän".

zlatan frågar, jag svarar:
blomma - solros
fordon - gammal moped
maträtt - pasta med tomatsås
klädesplagg - svarta jeans
dans - tango
frukt - jordgubbe
instrument - elbas
färg - röd
plats - italien

zlatan säger "skriv en dikt där alla orden
ingår, du har fem minuter på dig".
jag skriver:

ett par svarta jeans som
rytmiskt rör sig i en tango på
den rostiga gamla mopeden.
som lägger sig i kurvorna som
två ståtliga solrosor i full orkan.
doften av pasta med tomatsås
som hänger sig kvar som ett
italienminne någonstans på
det högra låret.
ljudet av världen som dunkar
i hennes huvud med en
elbas underbart dova ton
hon är nyfiken röd
på väg mot ingenstans
på en gammal rostig moped

I suck och sally var också där.

6 kommentarer:

Ytspänning sa...

Den var ju rolig, speciellt det där med låret. Om jag nu absolut måste ge någon kritik så är det att jordgubbar inte är någon frukt, men å andra sidan måste jag ju inte alls ge nån kritik så jag skiter nog i det.

Daniel sa...

zlatan säger så mycket som är bra. Och det är fina tolkningar.

P. sa...

lektionens tema var lögn, så jordgubbar passade bra som frukt tyckte jag.

jag fick även 5 minuter på mig att skriva något om varför jag inte är en apa och varför någon jag tycker om är en gris.

Daniel sa...

Det låter som bra grejor, får man fråga vad du pluggar?

P. sa...

det är bara en sån där prententiös skrivkurs på några veckor.

Daniel sa...

Det verkar ganska kul, även om det är pretto.