tisdag, oktober 03, 2006

sidan 165

att min morfar hade ett spännande och intressant liv visste jag redan. han reste jorden runt flera gånger om och han snickrade spiraltrappor som fotograferades och hamnade på förstasidan i Ystads Allehanda. men att han var en dirty old man kom som en rolig överraskning. nog för att han bytte kvinnor stup i kvarten men jag trodde mer det handlade om vilka som bakade godaste kakorna till honom och sånt. så hittade jag i hans lilla privata bibliotek en bok som heter "Kärlekens Nöjen" och jo, den ser ut att ha tittats i ett antal gånger. det är, om ni inte hade räknat ut det, en handbok i konsten att älska och alla illustrationerna är härligt hårvänliga i sann sjuttiotalsanda. jag kan inte annat än att ge er ett smakprov på texten (nu får du blunda igen david).

"Alla bilar oavsett storlek ger lika mycket insyn som ett växthus, såvida man inte har valt en dag när fönstren snabbt immar igen. Om man förlitar sig på imman är det ändå ganska praktiskt att ha en stark strålkastare till hands om ni skulle bli störda av någon nyfiken - en verkligt stark sak ger er tid att klä er innan den nyfikne kan se igen. Den bästa tryggheten för bilälskare är att ta med sig ett par vänner och turas om: ett par älskar i baksätet medan det andra kör eller sitter stilla och värdiga i framsätet som kamouflage. Att smeka den som kör bilen till orgasm och försöka slå rekordet i antal orgasmer per liter bensin är en populär fantasi som det skulle vara mer än enfaldigt att försöka genomföra. På tal om säkerhet kan du använda säkerhetsbältet till att binda fast din partner med om du vill arbeta långsamt - när ingen av er kör." (bilar, sid 165)

om jag någon gång får barnbarn som jag dör ifrån, hoppas jag att de ska hitta den här boken i min bokhylla och spara den som en släktklenod. något som går i arv från generation till generation. något mer slitna sidor från år till år.

3 kommentarer:

Anonym sa...

oj, jag råkade läsa citatet. igen.

P. sa...

dum du är, nu kommer du drömma mardrömmar inatt igen.

Anonym sa...

HAHA! Kul. När min morfar gick bort hittade vi en bunke super8 porrfilmer på vinden. Av någon anledning växte han (nja... inte så) i mina ögon.